سیاست جمعیتی شاه بیت مبارزاتی امام کاظم (ع) با بنی عباس بود
حجت الاسلام حبیب عباسی:
سیاست جمعیتی شاه بیت مبارزاتی امام کاظم (ع) با بنی عباس بود
یکی از تهدیدات دوره بنی عباس به ویژه دوران خلافت هارون الرشید
شیعه کشی به ویژه کشتن سادات و افراد منتسب به اهل بیت (ع) بود
اما راهبرد امام کاظم (ع) نقشه آنها را خنثی کرد
امام کاظم (ع) در میان سایر معصومین (ع) فرزندان بیشتری دارند و
ظاهرا این موضوع به نوعی شیوه مبارزه آن حضرت (ع) با حاکمان وقت بوده
است، در خصوص فلسفه و چرایی این تعدد موالید توضیح دهید.
ببینید همیشه این طور بود که در برخوردهایی مهاجمان به اسلام و
به ویژه شیعه، ائمه معصومین (ع) راهبردهایی اتخاذ می کردند که برای مقابله
با این تهدیدها و چالش های پیش رو کارساز باشد.
برای مثال در دوره بنی امیه ده ها سال سب و لعن امیرالمومنین علی (ع) به
دستور معاویه روی منابر صورت می گرفت و دشمنی با آن حضرت (ع) را رواج می
دادند حتی کار به جایی رسید مانند فرعون که دستور کشتن پسرها را صادر کرده
بود، معاویه هم دستور به کشتن کودکانی داد که هم نام علی (ع) بودند که
این مطلب در کتاب سیر اعلام النبلاء جلد پنجم صفحه 102 بدان اشاره شده تا
جایی که ذکر می کند شخصی به نام رباح نام فرزندش علی بود اما از ترس حکومت
نام فرزندش را تغییر داد.
اما ما در همین دوره می بینیم امام حسین (ع) نام همه فرزندان پسر خود را
علی می گذارند؛ علی اکبر و علی اصغر و علی اوسط (امام سجاد علیه السلام)
لذا این یک نوع راهبرد در مقابل بنی امیه بود که مشاهده می کنیم در هر
دوره ای ائمه (ع) اقداماتی شبیه این موضوع را در امور مختلف برای فرهنگ
سازی و تهدیدات دشمن به کار می بستند.
یکی از تهدیدات در دوره بنی العباس که هارون الرشید معاصر با امام کاظم
(ع) بود، و این مساله رواج بسیار یافته بود، شیعه کشی به ویژه کشتن سادات و
افرادی که منتسب به اهل بیت (ع) بوده که غالب آنها، اهل علم و فضل و کمال
بودند. اما امام کاظم (ع) برای اینکه خللی در مسیر دین به وجود نیاید،
فرزندان زیادی داشتند که این فرزندان چراغ هدایت بشر در دوران حیات خود و
پس از آن بوده و هستند.
امکان تطبیق این اقدام امام (ع) با شرایط امروز که شیعه کشی در جهان روند فزاینده ای دارد، چطور می تواند صورت گیرد؟
فرزندآوری امام کاظم (ع) پیام مهمی داشت و آن اینکه پیروان اهل
بیت(ع) با این اقدام مانع از تحدید شیعیان شوند؛ امروز هم می بینیم در
شرایط فعلی در بعضی مناطق و کشورها همین شیوه اتخاذ می شود؛ مثلا در
فلسطین یکی از اقدامات فلسطینی ها برای جلوگیری از انقراض نسل و یهودیزه
شدن کامل کشور خود، اقدام به داشتن فرزندان متعدد می کنند تا این فرزندان
جایگزین کسانی شوند که در برخورد با اسراییلی ها کشته می شوند. الان این
مساله می تواند یکی از راهبردها در کشورهای مختلف برای شیعیان به منظور
مقابله با تحدید جمعیتی که از جانب وهابیت در حال وقوع است، باشد؛
انفجارها، انتحارها و عملیاتی که در کشورهای مختلف مانند عراق، سوریه و
بحرین اتفاق می افتد، اقدامی برای این مساله باشد چرا که در امور مختلف
هموراه جمعیت فعال، اثرگذار و تعیین کننده است.
ما در گذشته اولا مساله دفاع مقدس را داشتیم و آنجا ملاحظه شد تعداد زیادی از جوان های ما در جنگ شهید (بیش از سیصد هزار تن) یا جانباز شدند؛ اما در عین حال که ایران به دنبال جنگ نیست اما باید برای دفاع از مرزها به ویژه به تهدیدهایی که در سال های گذشته اتفاق افتاده و روز افزون است، مستعد باشیم. نکته دیگر، یکی از زمینه های تاثیر گذاری فرهنگی به عنوان شیعه و محب اهل بیت (ع)چه در داخل کشور و چه در جهان، جمیعیت اثر گذار است. مساله جمعیتی مهم است. اگر قرار است ما در دنیا به عنوان یک مذهب پویا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید جوان های نسل مومن و متعهد و فعالی را در عرصه های مختلف تربیت کرده باشیم همان طور که در مساله هسته ای افراد اثر گذار داشتیم و به شهادت رسیدند. لذا مساله جمعیت هم در اقتصاد وهم در فرهنگ ایران که قرار است الگو در خاورمیانه باشد و الگوی ناب شیعی به دنیا ارائه دهد، تاثیر گذار خواهد بود ضمن اینکه تمرکز جمعیت در مناطق یا شرایط خاص استراتژیک مانند حاشیه خلیج فارس یا مناطق مرزی، برای بالا رفتن امنیت مرزهای خاکی و آبی و اعتلای کشور موثر است.
- ۹۳/۰۳/۰۴