نشریه علـمدار _ شماره هفتم _ چهارشنبه 25 دی 1392
برای مشاهده تصویر بزرگتر نشریه بر روی هرصفحه کلیلک کنید
پاسخ سوالات مسابقه بصیرت
نشریه علمدار شماره هفتم
مذهب شیعه کی و چه جوری پایه گذاری شده و چگونه می توان گفت که بیش از یک میلیارد مسلمان در اشتباهند و اقلیت شیعه صحیح می گویند ؟؟؟
پاسخ : اولا باید خدمت شما عرض کنم در منطق قرآن هیچ وقت اکثریت ملاک حقانیت نیست همانطوی که خداوند کریم در جای جای قرآن به این مطلب اشاره فرموده است :
خداوند در قرآن 15 مرتبه می فرماید :
أَکْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ .
( در سوره های : انعام /37 ، الأعراف /131 ، الأنفال /34 ، یونس /55 ، ... ) .
و دو مورد می فرماید :
أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ .
( سوره های العنکبوت / 63، و الحجرات /4) .
از طرفی اگر نگاهی به اطراف خود بیندازید می بینید که اکثریت جمعیت جهان را مسیحی ها تشکیل می دهند
طبق بررسیهای بهعمل آمده توسط کارشناسان و آمارگیران جهانی و استنتاجات انجامشده از آمار و اطلاعات کشورها ، هم اکنون پیروان دین مسیحیت 33% کل جمعیت جهان را تشکیل میدهند. واین در حالی است که مسلمانان 21% از جمعیت دنیا را تشکیل می دهند و در رتبه دوم قرار دارند.
بنابراین اگر اکثریت ملاک حقانیت باشد و همین که تعداد عده ای بیشتر بود این را ملاک درستی بدانیم پس باید شما هم مسیحی شوید زیرا به نظر شما آیا می شود 33% جمعیت جهان در اشتباه باشند و 21% درست بگویند ؟!!!
سایت ویکی پدیا طبق آمار سال 2005.
اگر انصاف به خرج دهید در می یابید که در اشتباه هستید .
اما اینکه چرا جمعیت اهل سنت از شیعیان بیشتر است ، خود بحث مستقلی را می طلبد وعلل گوناگونی هم دارد که در حال حاضر به بحث ما ارتباطی ندارد.
اما اینکه تشکیل مذهب حقه شیعه را به صفویه نسبت داده اند. برای رفع هر گونه ابهام به مطالب زیر دقت فرمائید :
قال تعالى ( إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات أولئک هم خیر البریة ) . لما نزلت هذه الآیة قال الرسول لعلی یا علی ( ع ) هم أنت و شیعتک .
سورة البینة ، آیة 7 .
والصواعق المحرقة لابن حجر ص 96 ؛ شواهد التنزیل للحاکم الحسکانی ج 2 ، ص 356 - 66 ح 1125 - 1148؛کفایة الطالب للکنجی الشافعی ص 244 و 245 و 246 ؛ المناقب للخوارزمی ص 62 و 187؛ الفصول المهمة لابن الصباغ المالکی ص 107 ؛ ینابیع المودة ـ قندوزی الحنفی ـ ص 62؛ نور الأبصار ص 71 و 102 ؛ الدرالمنثورـ سیوطی ـ ج 6 ، ص 379؛ تفسیر الطبری ج 3 ، ص 146؛ تذکرة الخواص لابن الجوزی ص 18؛ فتح القدیر للشوکانی ج 5 ، ص 477؛ فرائد السمطین ج 1 ، ص 156 .
زمانی که آیه ( إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات أولئک هم خیر البریة ) نازل شد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به علی امیر المؤمنین فرمودند : منظور از این آیه تو و شیعیانت هستید .
... أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب قال قال رسول الله ( صلى الله علیه وسلم ) یا علی إذا کان یوم القیامة یخرج قوم من قبورهم لباسهم النور على نجائب من نور أزمتها یواقیت حمر تزفهم الملائکة إلى المحشر فقال علی تبارک الله ما أکرم هؤلاء على الله قال رسول الله ( صلى الله علیه وسلم ) یا علی هم أهل ولایتک وشیعتک ومحبوک یحبونک بحبی ویحبونی بحب الله هم الفائزون یوم القیامة .
تاریخ مدینة دمشق ج42، ص 332، ذیل ترجمه آقا امیرالمؤمنین علی علیه السلام .
امیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه السلام فرمود: (روزی) رسول الله صلى الله علیه وآله و سلم به من فرمودند: یا علی زمانی که قیامت فرا می رسد عده ای از قبر هایشان خارج می شوند که لباسهای آنها از نور است و بر شترانی از نور سوارند که افسار آن شتران از جنس یاقوت سرخ است ملائکه آنها را تا محشر مشایعت می کنند ، من عرض کردم تبارک الله چقدر اینها نزد خداوند گرامی هستند ، در این هنگام رسول خدا صلى الله علیه وآله و سلم فرمودند : آنها کسانی هستند که ولایت و امامت تو را پذیرفته اند آنان شیعیان و دوستداران تو هستند ، تو را به خاطر دوستی من دوست داراند و مرا دوست می دارند زیرا که خداوند را دوست دارند ، آنان در روز قیامت رستگارند .
روى ابن عساکر بإسناده عن جابر بن عبد اللّه، قال: کنّا عند النبی صلى اللّه علیه وسلّم، فأقبل علی بن أبی طالب، فقال رسول اللّه: «قد أتاکم أخی، ثمّ التفت الیالکعبة فضربها بیده. ثمّ قال: والذی نفسی بیده، إنّ هذا وشیعته لهم الفائزون یوم القیامة.
ثمّ قال: إنّه أوّلکم إیماناً معی، وأوفاکم بعهد اللّه، وأقومکم بأمر اللّه، وأعدلکم فی الرعیّة، وأقسمکم بالسویّة، وأعظمکم عند اللّه مزیة». قال: وفی ذلک الوقت نزلت فیه: (إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّلِحَتِ أُولَئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ). البیّنة:7/98.
کان أصحاب محمد صلى اللّه علیه وسلّم إذا أقبل علی قالوا: قد جاء خیر البریة.
تاریخ مدینة دمشق ج42، ص 371، ذیل ترجمه امیرالمؤمنین علی علیه السلام .
ابن عساکر با سند خودش از جابر بن عبد اللّه انصاری نقل می کند که جابر فرمود: نزد رسول خدا بودیم ( ناگهان ) علی علیه السلام وارد شد ، در این هنگام رسول خدا فرمودند : برادر شما آمد ، سپس رو به کعبه نمودند و با دستشان به کعبه زدند و فرمودند قسم به خدائی که جانم در دست اوست هر آینه این مرد و شیعیانش در روز قیامت رستگارند .
سپس رسول خدا فرمودند : علی اولین کسی است که به من ایمان آورده است ، او وفادارترین شما به عهد و پیمان الهی وثابت قدم ترین شمادر اوامر الهی است وعادل ترین شما در برخورد با زیر دستان و با انصاف ترین شماست و نزد خدا از همه شما برتر و با فضیلت تر است .
جابر می گوید : در همین وقت بود که آیه (إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّلِحَتِ أُولَئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ). در شأن علی علیه السلام نازل شد . و هر وقت علی علیه السلام می آمد اصحاب رسول می گفتند بهترین مخلوق خدا آمد .
وعن ابن عباس ( رض ) قال : لما نزلت هذه الآیة : ان الذین امنوا وعملوا الصالحات أولئک هم خیر البریة قال : لعلی هو أنت وشیعتک تأتی یوم القیامة أنت وشیعتک راضین مرضیین ویأتی عدوک غضبانا مقحمین ...
نظم درر السمطین ـ زرندی حنفی ـ ص 92 .
ابن عباس می گوید : وقتی آیه (ان الذین امنوا وعملوا الصالحات أولئک هم خیر البریة ) نازل شد رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم به علی علیه السلام فرمودند : مراد از آیه تو شیعیانت هستید روز قیامت تو و شیعیانت می آیید در حالی که از خداوند راضی هستید و خداوند هم از شما راضی است و دشمن تو می آید در حالی که غضبناک و هلاکت یافته است ...
... عن الشعبی عن علی قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : " أنت وشیعتک فی الجنة " .
تاریخ بغداد ج12، ص 284، ذیل ترجمه عصام بن الحکم بن عیسى بن زیاد بن عبد الرحمن رقم 6731 .
شعبی از امیر المؤمنین علی نقل می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند :(ای علی) تو و شیعیانت (روز قیامت ) در بهشت هستید .
أن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال لعلی أنت وشیعتک تردون على الحوض رواة مرویین بیضة وجوهکم وان عدوک یردون على الحوض ظمأ مقمحین .
المعجم الکبیر ـ الطبرانی ج1، ص 319، حدیث 948 ، باب عبیدالله بن أبی رافع عن ابیه .
رسول الله صلى الله علیه وآله و سلم به علی علیه السلام فرمودند : یا علی تو وشیعیانت (روز قیامت) در کنار حوض بر من وارد می شوید در حالی که سیراب هستید و صورتهایتان سفید (و نورانی) است و دشمن تو در کنار حوض بر من وارد می شود در حالی که تشنه و هلاک شده است .
در منابع اهل سنت حدود چهل روایت به این مضمون صادر شده است.
اسامی عده ای از صحابه رسول خدا که شیعه بوده اند
ذهبی در ترجمه حجر بن عدی ابن جبلة بن عدی بن ربیعة می گوید :
وهو حجر الخیر ... أبو عبد الرحمن الشهید . له صحبة ووفادة ... وکان شریفا ، أمیرا مطاعا ، أمارا بالمعروف ، مقدما على الانکار ، من شیعة علی رضی الله عنهما .
سیر أعلام النبلاء ج 3، ص 463، ذیل ترجمه حجر بن عدی .
او حجر الخیر است ( کنایه از خوبی او ) کنیه او أبو عبد الرحمن که شهید شد . او از صحابه رسول خداست او مردی شریف و امیری اطاعت کننده بود بسیار به معروف امر می نمود و همیشه در نهی از منکر مقدم بود و او از شیعیان علی ( علیه السلام ) است .
ذهبی در ترجمه سعید بن وهب الهمدانی الخیوانی الکوفی می گوید :
من کبراء شیعة علی ... أسلم فی حیاة النبی صلى الله علیه وسلم .
سیر أعلام النبلاء ج 3، ص180، رقم 70 ، ذیل ترجمه سعید بن وهب .
او از شیعیان بزرگ علی (علیه السلام) بود... که در زمان حیات پیامبراکرم صلى الله علیه (وآله) وسلم اسلام آورد .
ابن عبدالبر در ترجمه أبو الطفیل الصحابی می گوید :
أبو الطفیل عامر بن واثلة الکنانی .. وقد ذکره ابن أبی خیثمة فی شعراء الصحابة... وکان متشیّعاً فی علی.
الإستیعاب ابن عبد البر ج 4 ص 1696
أبو الطفیل عامر بن واثلة الکنانی ... ابن أبی خیثمة نام او را در زمره صحابه شاعر ذکر کرده و او از شیعیان علی ( علیه السلام) بود .
ابن أبی الحدید می گوید :
وکان سلمان من شیعة على ( علیه السلام ) وخاصته.
شرح نهج البلاغة - ابن أبی الحدید، ج 18،ص 39.
سلمان از شیعیان على ( علیه السلام ) و از اصحاب خاص ایشان بود .
مسعودی شافعی در حوادث وفات پیامبراکرم می گوید :
أن الإمام علیا أقام ومن معه من شیعته فی منزله بعد أن تمت البیعة لأبی بکر .
اثبات الوصیة للمسعودی : 121 ط النجف .
بعد از اینکه بیعت ابوبکر تمام شد امام علی ( علیه السلام ) به همراه شیعیانش در خانه اش تحصن نمود .
تقی الدین سبکی در کتاب الطبقات الشافعیة نام شافعی را در زمره علمای شافعی مذهب می آورد .
الطبقات الشافعیة ج3 ، ص 456 و 457 ، رقم 225، چاپ دار احیاء الکتب العربیة .
دکتر صبحی الصالح می گوید :
کان بین الصحابة حتى فی عهد النبی ( صلى الله علیه وآله وسلم ) شیعة لربیبه علی ، منهم : أبو ذر الغفاری ، والمقداد بن الأسود ، وجابر بن عبد الله ، وأبی بن کعب ، وأبو الطفیل عمر بن وائلة ، والعباس بن عبد المطلب وجمیع بنیه ، وعمار بن یاسر ، وأبو أیوب الأنصاری.
النظم الإسلامیة : ص 96 .
در میان صحابه حتی در زمان (حیات) پیامبراکرم عده ای شیعه علی ـ پرورش یافته پیامبرـ بودند که بعضی از آنها عبارتند از : أبو ذر غفاری ، ومقداد بن اسود ، وجابر بن عبد الله ، وأبی بن کعب ، وأبو الطفیل عامر بن وائلة ، وعباس بن عبد المطلب وجمیع بنیه ، وعمار بن یاسر ، وأبو أیوب الأنصاری.
محمد کرد علی در کتاب خطط الشام می گوید :
عرف جماعة من کبار الصحابة بموالاة علی فی عصر رسول الله صلى الله علیه وسلم ، مثل سلمان الفارسی ، القائل : بایعنا رسول الله على النصح للمسلمین ، والائتمام بعلی بن أبی طالب ، والموالاة له ، ومثل أبی سعید الخدری ... ومثل أبی ذر الغفاری وعمار بن یاسر ، وحذیفة بن الیمان وذی الشهادتین ، وأبی أیوب الأنصاری ، وخالد بن سعید ، وقیس بن سعد .
خطط الشام 5 / 251 - 256 .
در زمان رسول خدا جماعت بزرگی از صحابه به دوستی و پیروی از علی شناخته می شدند مثل سلمان که می گفت : ما با رسول خدا بر خیرخواهی مسلمین و پذیرفتن ولایت و امامت علی و دوستی او بیعت نمودیم ، و مثل أبی سعید خدری ... ومثل أبی ذر غفاری وعمار بن یاسر ، وحذیفة بن یمان و ذی الشهادتین ، وأبی أیوب انصاری ، وخالد بن سعید ، وقیس بن سعد .
ابن حزم می گوید :
وروینا عن نحو عشرین من الصحابة أن أکرم الناس على رسول الله ( صلى الله علیه وآله وسلم ) علی بن أبی طالب.
الفصل فی الملل والأهواء والنحل : 3 / 32 (111/4)، ورکبت السفینة لمروان خلیفات، ص 598.
از حدود بیست نفر از صحابه روایت داریم که گرامی ترین مردم نزد رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم علی بن أبی طالب بود .
ظهور شیعه به روایت علمای اهل سنت
ابن خلدون می گوید :
مبدأ دولة الشیعة: اعلم أنّ مبدء هذه الدولة، أنّ أهل البیت لمّا توفی رسول اللّه صلى اللّه علیه وسلّم کانوا یرون أنّهم أحق بالأمر وأنّ الخلافة لرجالهم دون سواهم من قریش.
وفی قصّة الشورى أنّ جماعة من الصحابة کانوا یتشیعون لعلی ویرون استحقاقه على غیره ولمّا عدل به إلى سواه تأففوا منه وأسفوا له مثل الزبیر ومعه عمار بن یاسر والمقداد بن الأسود وغیرهم.
تاریخ ابن خلدون، ج 3، ص 171.
ابن خلدون در باره مبدأ ظهور شیعه می گوید :
بدان مبدأ تشکیل شیعه این است که وقتی رسول خدا صلی الله علیه (و آله) و سلم وفات یافتند ، اهل بیت خلافت را حق مُسلَّم خود می دانستند و معتقد بودند خلافت سزاوار مردان بنی هاشم است و دیگر مردان قریش حقی درخلافت ندارند .
در قضیه شوری هم گروهی ازصحابه از شیعیان علی (علیه السلام ) محسوب می شدندو معتقد بودند غیر از علی (علیه السلام ) هیچ کس استحقاق خلافت را ندارد و زمانی که خلافت را فردی غیر از علی به دست آورد از این امر اظهار بیزاری نمودند و تأسف خوردند. مثل زبیر و عمار بن یاسر و مقداد بن اسود و افراد دیگر .
استاد محمد عبد الله عنان می گوید :
من الخطأ أن یقال : إن الشیعة ظهرت ولأول مرة عند انشقاق الخوارج . بل کان بدء الشیعة وظهورهم فی عصر الرسول ( صلى الله علیه وآله وسلم ) حین أمره الله بإنذار عشیرته فی الآیة 214 من الشعراء : (وأنذر عشیرتک الأقربین) ولبى النبی فجمع عشیرته فی بیته وقال لهم مشیرا إلى علی : هذا أخی ووصیی وخلیفتی فیکم فاسمعوا له وأطیعوا.
روح التشیع لعبد الله نعمة : ص 20 عن الجمعیات السریة .
اشتباه است کسی بگوید شیعه اولین بار در زمان ایجاد فتنه خوارج به وجود آمد . بلکه ابتدای ظهور شیعه در زمان حیات و ابتدای بعثت رسول خدا بود ، یعنی در آن زمانی که خداوند به رسولش امر نمود:( نزدیکان خود را ارشاد کن و از عذاب آخرت بترسان )آنگاه پیامبراکرم به ندای حق لبیک گفته و نزدیکانشان را در خانه خود جمع نمودند و در حالی که (با دست) به علی علیه السلام اشاره می نمودند به آنها فرمودند : این شخص برادر ، وصی و جانشین من پس از من در میان شماست پس هرچه می گوید از او بشنوید و اطاعتش کنید .
أبو حاتم رازی می گوید :
الشیعة لقب لقوم کانوا قد ألفوا أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب - صلوات الله علیه - فی حیاة رسول الله - صلى الله علیه وسلم - وعرفوا به ، مثل سلمان الفارسی ، وأبی ذر الغفاری ، والمقداد بن الأسود ، وعمار بن یاسر ، وکان یقال لهم شیعة علی ، وأصحاب علی.
کتاب الزینة : 259 تحقیق عبد اللّه سلوم السامرائی، نشأة الشیعة لعبد المنعم داود، ص 65، ط. بغداد 1968، الشیعة فی مصر، لصالح الوردانی المستبصر، ص 10.
أبو حاتم رازی سهل بن محمد بن عثمان سجستانی از علماء لغت وعلوم قرآنی ـ ساکن بصرة ـ (متوفى 205 هجری) در کتابش که الزینة نام دارد می گوید :
شیعه لقب کسانی بود که با أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب صلوات الله علیه در زمان حیات رسول الله صلى الله علیه (وآله) و سلم الفت داشتند و به محبت علی شناخته می شدند ، مثل سلمان فارسی ، وأبی ذر غفاری ، ومقداد بن اسود ، وعمار بن یاسر ، وبه آنها شیعه علی ، واصحاب علی می گفتند .
زبیر بن بکار می گوید :
وکان عامّة المهاجرین وجلّ الأنصار لا یشکّون أنّ علیّاً هو صاحب الأمر بعد رسولاللّه.
الأخبار الموفّقیات لابن بکار (ت 272): 580، ومثله فی تاریخ الیعقوبی: 103/2.
عموم مهاجرین و انصار هیچ گونه شکی نداشتند که بعد از رسول خدا خلیفه و صاحب امر علی ( علیه السلام ) است .
--------------------------------------------------------------------------------
چرا جنایت کاران غربی عذاب نمی شوند؟ |
به چه دلیل کشورهای
غربی با همه جنایاتی که در آن ها واقع می شود دچار عذاب و بلا نمی شوند و دارای
ثروت و پیشرفت هستند؟ جهان هستی و از جمله زندگی انسان ها دارای سنت هایی است که خداوند مقرر نموده، این سنّت ها برای همه انسان ها یکسان است. بنابراین، اگر می بینیم جهان غرب با پیشرفت علمی و صنعت و ثروت رو به رو است، باید در سعی و تلاش آن ها برای فراهم نمودن زندگی مرفه مادی و بهره وری از منابع طبیعی و عوامل پیشرفت آن ها جستجو کردکه در جهان اسلام این پیشرفت علمی و صنعت به دلایل متعدد وجود ندارد. موضوع عقب ماندگی مسلمانان، مسئله ای است که به عوامل متعددی وابسته است.
بنابراین، اگر در آن سرزمین ها ساختمان های محکم در مقابل زلزله و دیگر عوامل طبیعی ساخته می شود، بر اساس قانون عالم طبیعت که خداوند مقرر نموده است، در مقابل بلاهای طبیعی مقاومت خواهد کرد.
از طرف دیگر آن چه در جهان غرب به عنوان مفاسد شناخته شده و ناشناخته ذکر می شود مربوط به تمام مردم آن سرزمین یا اکثر آن ها نیست. اگر چنین باشد، طبعاً عذاب الهی به عنوان یک سنت و به صورت یک جریان طبیعی اتفاق می افتد.
مقصود از جریان طبیعی، لزوماً وقوع سیل و زلزله نخواهد بود. وقوع عذاب و بلاها می توانند به صورت های مختلف با توجه به نوع گناهان و معاصی که انجام می شود، تحقق یابد.
برخی از بیماری های جدیدی که امروزه در همان غرب و دنیایی که دچار فساد جنسی می شوند، مانند ایدز وجود دارد، می تواند نوعی بلا و عذاب باشد. می گویند: سالی هشتصد هزار نفر بر اثر این بیماری ها می میرند که رقمی بسیار بالاتر از زلزله و سیل می باشد.
در ضمن انواع بیمارهای روانی که در جامعه صنعتی وجود دارد، برای جهان سوم شناخته شده نیست یا اصلاً وجود ندارد. آمار بالای خودکشی ها، احساس پوچی و بی معنایی در زندگی می توانند ره آورد زندگی بدون اخلاق و ارزش های انسانی باشد.
البته نمی توانیم جوامع جهان سوم و از جمله جامعه خودمان را از چیزهایی که برای جامعه غربی گفته شده است، مستثنا بدانیم. متأسفانه امروزه بسیاری از جوامع و مردم تحت تأثیر فرهنگ منحط غربی هستند و به همان میزان از آثار و پیامد سوء آن فرهنگ تأثیر پذیرفته و در امان نیستند.
جامعه اسلامی ما با فرهنگ بسیار غنی و عمیق از نظر تاریخ و با فرهنگ دینی که میان مردم رواج دارد، با فرهنگ غربی (با آن همه فساد و فحشا) قابل مقایسه نیست. از طرف دیگر مطمئناً وقوع سیل و زلزله در عین حال که روند طبیعی بوده و دلیل مادی دارد، آزمون و آزمایش الهی است؛ آزمون برای کسانی که پس از حادثه بر جا می مانند و بیدار کردن انسان ها از غفلت. سنت آزمایش و آزمون الهی برای کسانی که ایمان به او دارند، بیشتر و سخت تر خواهد بود. زندگی پیامبران بزرگ الهی و داستان حضرت ایوب نبی(ع) و دیگر اولیای خداوند به خوبی تأییدی بر این سخن است که "البلاء للوالاء؛ بلاها و مصیبت ها بیشتر برای اولیا است" |