نشریه علـمدار _ شماره ششم _ چهارشنبه 18 دی 1392
برای مشاهده تصویر بزرگتر نشریه بر روی هرصفحه کلیلک کنید
پاسخ سوالات مسابقه بصیرت
نشریه علمدار شماره ششم
چرا شیعه دست بسته نماز نمى خواند؟
پاسخ:
چون شیعه آن را حرام و هیچ یک از مذاهب اهل سنّت آن را واجب ندانسته اند.
بعضى آن را مستحب و گروهى در نمازهاى واجب آنرا مکروه شمرده اند و زمان پیامبر و خلیفه اوّل همه صحابه دست باز نماز مى خوانده اند تا در زمان خلیفه دوم این بدعت گذاشته شد.
ابن رشد قرطبى اندلسى از علماى اهل سنّت مى گوید:(1)
درباره دست روى دست گذاشتن در نماز میان علماء (اهل سنت) اختلاف است، مالک ابن انس در نمازهاى واجب مکروه و در نماز نافله آن را جائز شمرده و جمهور آن را مستحب دانسته اند. علت این اختلاف نظر روایات صحیحى است که به دست ما رسیده که نماز پیامبر را توصیف مى کند و در آن نقل نشده که پیامبر دست راست روى دست چپ مى گذاشته اند. از طرفى به مردم امر شده که دست روى دست گذاشته نماز بخوانند (دستور دهنده معلوم نیست.)
عمده دلیل جمهور اهل سنت دو روایت است:
1 ـ بخارى از سهل بن سعد نقل مى کند که مردم مأمور شدند که (مردان) دست روى دست نماز بخوانند. ابو حازم مى گوید این را (صحیح) نمى دانم مگر این که امر کننده پیامبر باشد (که معلوم نیست).(2)
2 ـ روایت دوّم هم مرسل است; زیرا اهل سنّت روایت علقمه بن وائل از پدرش را مرسل مى دانند و معتبر نمى شمارند.(3)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدایة المجتهد، جلد اوّل کتاب الصلاة فصل دوم، مسأله پنجم، ص 136 ـ 193/صحیح بخارى، ج1، ص135/تهذیب التهذیب، ج7، ص247
برگرفته از کتاب شبهای پیشاور
--------------------------------------------------------------------------------
چگونه متوجه شویم که خداازماراضی است؟آیاعلامتی مثل خواب یاچیزدیگری وجوددارد؟
پاسخ:
امام صادق (ع) میفرمایند: «هر کس میخواهد بداند چه جایگاهی نزد خداوند دارد، ببیند خداوند چه جایگاه و منزلتی نزد او دارد، به همان میزان او نزد خداوند متعال منزلت دارد.» و در بعضی روایات هم آمده است که شخص در هنگام مواجهه با گناه ببیند خداوند چه جایگاه و مرتبهای در دل او دارد؛ یعنی در آن لحظه چقدر برای خدا ارزش قائل میشود، تا به واسطه آن نتواند گناه انجام دهد، به همان اندازه او نزد خدا ارزش دارد. بهترین معیار و میزان، تشخیص خود انسان است. اگر فردی معیارهای لازم برای اعمال را بشناسد و در هماهنگی اعمال خود با آن معیارها بکوشد، باید امیدوار باشد که عملش مورد قبول و رضای خداوند است. اگر فردی انگیزههایش خدایی است و خود میداند عملی را که انجام میدهد، ناشی از هوی و هوس و خواستههای نامشروع نمیباشد، جایی برای شک و تردید در قبولی عملش باقی نمیماند. امام سجاد (ع) میفرمایند: «هر کس به آنچه که خدا بر او واجب کرده عمل نماید، او از بهترین مردم میباشد» و واضح است، کسی که با فعل واجبات و ترک محرمات بهترین مردم شده باشد و از منظر خدای سبحان و ائمه هدی (ع) پسندیدهترین مردم است. اگر در این وادی کسی موفق شد، حتی این وسوسه قلبی که شاید خدا و ائمه هدی (ع) از من راضی نباشند، خود صافی دل را به هم میزند و آدم بیصفا مورد رضایت حق تعالی نیست. بنابراین با انجام هر چه دقیقتر واجبات و ترک محرّمات باید رضایت بیشتر را تحصیل کرد و با کسب رضایت بیشتر جایگاه و منزلت خداوند را در دل خود بالا ببرد. حالت خوش معنوی، احساس صفا و معنویت، رغبت و میل به عبادت و دعا و انجام کارهای نیک، بعد از انجام عمل، از نشانههای قبولی اعمال و کسب رضا و خشنودی الهی است. لازم به ذکر است که اولیای خاص خداوند و بندگان مقرّب و برجسته او، در عین حال که تمام سعی و کوشش خود را در انجام اعمال خیر و نیک و عمل به وظایف شرعی و الهی خود دارند، ولی همواره از خداوند، ترسان و بیمناکاند و میترسند که عمل آنها مورد قبول خداوند قرار نگیرد. این حالتی است ویژه آنها و از معرفت عمیق و جامع آنها سرچشمه میگیرد و به معنای کوتاهی در انجام وظیفه و یا بدگمانی به خداوند و سوءظن به او و یا تردید در عدالت او نمیباشد، بلکه وقتی انسان عظمت خداوند متعال را بشناسد و نسبت به قدرت و علم و وجود بیکران و نامتناهی او شناخت پیدا کرد و از طرفی به کوچکی، حقارت، ضعف و نادانی خود پیبرد، اعمال خود را ناقص، ناچیز و غیر قابل قبول میداند و به همین جهت، اولیای خدا و پیشوایان معصوم (ع) به ما آموختهاند که هرگز دلگرم و دلخوش به اعمال خود نباشید و بر آنها تکیه نکنید، بلکه به فضل، لطف و رحمت الهی امیدوار باشید؛ چون اگر خداوند بخواهد با عدالت خود اعمال ما را بررسی کند و مورد سنجش قرار دهد، امیدی برای قبولی عمل برای کسی باقی نمیماند ولی با توجه به فضل و لطف خداوند و تکیه بر آن، جای امیدواری برای قبولی اعمال همواره وجود دارد. در پایان، ملاک برای درک رضایت همین بود که بیان شد و نیازی به دیدن خواب و یا چیز دیگر نمیباشد. منابع زیر جهت مطالعه بیشتر به شما معرفی میگردد: بحارالانوار، ج71، ص195. ـ آیتا.. سعادتپرور، سرالاسراء، ج2، ص65. ـ میزانالحکمه، ج5. ـ تفسیر نمونه، ج5، ص139؛ ج13، ص96. موفق و پیروز باشید.